Bro. Valentino

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El espíritu revolucionario sudafricano en el Caribe

Analog Africa recupera los himnos conscientes de Bro. Valentino "Stay Up Zimbabwe" y "Ah Wo (Brand New Revolution)".

14.07.17
Aleix Mateu

Analog Africa sigue recuperando joyas con una incidencia especial en la comunidad donde nacieron.

En este caso se trata de dos piezas musicales del artista de Trinidad y Tobago Anthony Emrold Phillip, más conocido como Bro. Valentino.

La cara A contiene el “Stay Up Zimbabwe“, canción que el artista compuso en 1979 convirtiéndose en un himno Calypso que coincidía con el folclore espiritual caribeño Yoruba del Orisha Shango.

Como explican Analog Africa, el coro de la canción invadió el carnaval de ese año, haciendo que toda la población marchara al ritmo liberador de “Stay Up Zimbabwe”.

La cara B contiene “Ah Wo (Brand New Revolution)” de 1980, otra canción reivindicativa nacida de la revolución granadina.

Bro. Valentino empezó su carrera musical en formaciones caribeñas pero fue después de la revolución del Black Power en 1970 que se centró en el Calypso más consciente y para aquellos más oprimidos, tomando el sobrenombre de The People’s Calypsonian.

Su música quedó marcado por el carácter popular, educador y africanista de los sonidos y las letras.

Las dos canciones que ahora recupera Analog Africa responden a los dos principales éxitos del artista que coincidieron con los ecos de la revolución en Trinidad y Tobago y la revolución granadina de Maurice Bishop que se iniciaría el mismo año de la canción anti apartheid, 1979.

Escucha “Stay Up Zimbabwe” y reserva tu copia a continuación. Lee la letra y los comentarios editoriales debajo.

“Woe be on to Rhodesia
Woe be on to South Africa
You pushing my back against the wall
I calling the tribes of Hannibal
I man decide to put on his boots
And march to defend his roots
I know this fight won’t be so easy
But you got to get rid of the enemy
If you don’t get rid of the enemy
The enemy shall get rid of thee

The infectious military style rhythm and the lyrical clarion call to arms invaded the Carnival / Calypso season of 1979
filling the lips and boots of everyone, singing and marching to his chorus.

Calling them Juju – Oh ya ye!
Calling them Zulu – Oh ya yo!
Shouting Ashanti – Oh ya ye!
Calling Watusi – Oh ya yo!
In South Africa and Rhodesia – Oh ya ye!
Blood go run like water – Oh ya yo!

But there was another rhythmic element, the Shango / Orisha blend, which on many an occasion at Valentino’s pubic
performances, would make audiences, as Trinidadians say locally, ‘catch the power’.

Stay up Zimbabwe! – Oh ya ye!
Stay up Zimbabwe! – Oh ya yo!

Sadly, thus mega hit, did not translate into financial gains for Valentino. He laments “to know your biggest song
internationally you never get the immediate returns. The most I get from ‘Zimbabwe’ was mileage”.
One year later Valentino again stunned the world with a song which revelled in the new-found fame of the Caribbean, no doubt
spurned on by the very Grenadian revolution of one year earlier. ‘Awo’ championed the new mood of the Islands.

Watch out Nevis, St. Kitts, Anguilla
St Vincent, St Lucia and Dominica
Another pillar crumbles
Down comes the prison wall
Another leader tumbles
And another tyranny will fall
Coming on a brand-new revolution
Coming through the West Indies
Coming on a brand-new revolution
Colonialism Dying by degrees”